Bruiloft in coronatijd

Ik heb net op IG stories de vragen en antwoorden van MP Rutte zitten kijken en luisteren. Het is mij duidelijk: de 1,5 meter samenleving is een blijvertje zolang er geen vaccin is. 

Dus dat kan nog wel even duren. Als er pas volgend jaar een vaccin is, is de 1,5 meter tot die tijd van toepassing. Het wordt nu ook in een wet vastgelegd en dat is niet voor niks. Als het van korte duur zou zijn, zou het niet in de wet vastgelegd hoeven te worden.

Dat betekent dat er voorlopig geen trouwfeesten mogelijk zijn en alleen ceremonies waarbij de 1,5 meter gehandhaafd kan worden. Als de trouwzaal klein is, betekent dat dat er maar een zeer beperkt aantal mensen bij de ceremonie aanwezig kan zijn. Dus grotere trouwzalen zijn dan aantrekkelijker. Het kan zijn dat na 20 mei het aantal mensen bij een bruiloft (wat nu max. 30 is incl. de trouwambtenaar, de bode, de fotograaf en de filmer) wordt verruimd naar bv max. 50. Heel eerlijk: bij de meeste ceremonies waren er voorheen ook ca. 25 mensen aanwezig. En komen mensen uit hetzelfde gezin, dan kunnen die wel bij elkaar zitten; die hoeven geen 1,5m uit elkaar gezet te worden. Dus wat je dan krijgt is, net als bij een dinertafel, een stoelindeling die vaststaat en niet gewijzigd kan worden.

Een bruiloft komt er dan heel anders uit te zien en dat zal voor veel bruidsparen flink slikken zijn. Want zoals een bruiloft was voor de corona, zo wordt het voorlopig even niet meer. Maar dat is wel waar veel bruidsparen zich op hebben ingesteld. Dat vraagt een verandering in de mindset van zowel bruidsparen als van de leveranciers.

Hoe zou een bruiloft er dan nu wel kunnen komen te zien? Hieronder wat van mijn ideeen.

Ik behandel de trouwdag in chronologische volgorde van de dag en begin bij de momenten van de voorbereiding.

VOORBEREIDING

Hierbij kunnen iet al te veel mensen aanwezig zijn. Wel mensen uit hetzelfde gezin, maar hou het beperkt. Voordeel hiervan is dat het meer rust geeft op deze momenten als er minder mensen om je heen zijn. Zet je favoriete muziek op, drink je favoriete thee en geniet zoveel mogelijk. Als visagie en haarstyling weer mogelijk is, zal deze dame zich beschermen met handschoenen en wellicht een mondkapje.
Laat je helpen met het aankleden door iemand uit het gezin (je moeder, zus, broer, vader) en lukt dat niet, dan moet diegene zichzelf beschermen met de middelen die daarvoor zijn.
De fotograaf en filmer houden minstens 1,5 meter afstand en dat is met de lenzen die zij hebben heel goed te doen.

Bruiloft in coronatijdFIRST LOOK

Het moment dat jullie elkaar voor het eerst gaan zien moet een mooi moment blijven. Dat kan zijn bij de voordeur, maar als je het nog mooier wilt maken, dan zou dat ook buiten op locatie kunnen waarna daar direct de fotoshoot plaats kan vinden. Jullie kunnen je dan ieder apart aan laten komen rijden. Directe familieleden kunnen hier getuige van zijn mits zij 1.5 meter in acht nemen.

FOTOSHOOT

Aan de fotoshoot verandert niet zo veel. Die is op locatie (binnen of buiten) en de fotograaf en filmer hebben middelen bij zich om hun handen schoon te houden (handgel) en kunnen makkelijk 1,5 meter afstand van jullie houden. Wat locatie betreft kan in principe alles wat voorheen ook kon.

CEREMONIE

Dat is een lastige. Want er mogen nu max. 30 mensen bij aanwezig zijn, maar dat is afhankelijk van de grootte van de trouwruimte. In die max. 30 personen horen ook de trouwambtenaar, de bode, de fotograaf en de filmer en jullie zelf. Dus dat zou neerkomen op 24 gasten. Zoals eerder gemeld: mensen uit 1 gezin kunnen bij elkaar zitten, dus er zou een stoelindeling gemaakt moeten worden. Dat wordt lastig als je trouwt in een stadhuis waar voor en na jullie ook bruidsparen elkaar het ja-woord willen geven. Dan geldt een standaard stoelindeling waar iedereen zich aan moet houden. Dus als je het een meer persoonlijke ceremonie wilt laten zijn, kun je beter kiezen voor een wat grotere ruimte en die alleen voor jullie is die dag.

FELICITEREN

Jullie kunnen elkaar natuurlijk feliciteren met een kus en knuffel. Maar voor de gasten is dat anders. Als dat mensen zijn die niet uit jullie gezin komen en ook bij oudere mensen, is het niet verstandig om te kussen of elkaar te omhelzen. Hoe graag je het ook zou willen: doe het niet. In plaats daarvan kunnen er strooikussen en lieve gebaren worden gemaakt en uiteraard kunnen de gasten jullie wel overspoelen met lieve woorden, toespraken etc.

Cadeauís en enveloppen kunnen op een tafel of in een enveloppendoos worden geplaatst, zodat deze later kunnen worden geopend door jullie. Je kunt ook overwegen om een rekeningnummer te openen zodat mensen hier hun  cadeaubedrag op kunnen storten. Dat klinkt misschien onpersoonlijk, maar als je het luchtig en creatief aanpakt bijvoorbeeld door het op de uitnodiging te zetten dat jullie het geld gebruiken iets moois, dan komt dat wellicht anders over.

FAMILIE & GROEPSFOTO’S

Waar we voorheen tientallen groepsfotoís maakten van het bruidspaar met vrienden, collegaís en familie, moet dit nu beperkt worden tot bruidspaar met alleen de mensen uit het gezin die dicht bij elkaar kunnen staan. Dat geldt ook voor de groepsfoto waar voorheen alle gasten met het bruidspaar op werden vastgelegd. Een groepsfoto waarbij iedereen 1,5 meter uit elkaar staat ziet er niet leuk uit. Wat wel kan is fotoís per gezin zonder jullie.
Een creatieve oplossing hiervoor ben ik momenteel nog aan het bedenken, maar als jullie die hebben hoor ik het graag!

BRUIDSTAART EN TOOST

De bruidstaart aansnijden door het bruidspaar kan natuurlijk nog steeds. De gasten moeten wel 1,5 meter afstand houden. Na het aansnijden zal de taart verder worden opgesneden en verdeeld. Afhankelijk van hoe het personeel van de locatie hiermee omgaat, kunnen de gebaksschotels op een tafel worden neergezet zodat een ieder het op gepaste afstand kan oppakken, of wordt het uitgedeeld. Dat geldt ook voor de glazen bubbels.
Toosten kan, een ieder op gepaste afstand. En de toespraak van een gast is natuurlijk ook welkom.
Live muziek creert hier een heerlijke, romantische sfeer en maakt het ook persoonlijker.

DINER & FEEST

Waar voorheen een diner met veel gasten geen enkel probleem was, is het dat nu wel. De horeca mag voorlopig tot 20 mei 2020 niet open, dus tot die datum is een diner niet mogelijk. Dat zou betekenen dat jullie trouwdag stopt voor het diner en dat iedereen dan naar huis gaat. Overweeg om het diner (wellicht in een kleinere vorm) en het feest te organiseren als dit weer kan, wellicht ergens volgend jaar. Als alles weer mag volgens de RIVM is er ook een reden om een knalfeest te geven. BBQ, festival met foodtrucks of in een feestzaal; bedenk wat jullie dan leuk zouden vinden. Ook dit kan gefotografeerd en gefilmd worden uiteraard. Noem het bv een AFTER WEDDING PARTY en stuur er aparte uitnodigingen voor met een foto van jullie op de trouwdag. Of je op dat feest wel of niet je trouwkleding weer aantrekt is aan jullie. 

LEVERANCIERS

Leveranciers waar je op de trouwdag gebruik van kunt maken zijn o.a.:

BLOEMEN EN DECORATIE Flowers and More / Je Grote Dag
LIVE MUZIEK Lace Music
VISAGISTE/HAARSTYLISTE Ilse Beauty / Face and Art
BRUIDSTAART SPECIALIST Het Taartgeheim
TROUWRINGEN SPECIALIST Circles Trouwringen
BRUIDSMODE Stephanie’s Bruidsboutique
HERENKLEDING SPECIALIST Ibrahim Tosun
FOTOGRAAF RiCon Fotografie
FILMER Ceewood Weddings
TROUWVERVOER 123Trouwauto
TROUWAMBTENAAR Saskia Offerhaus

Laat een reactie achter